Iskolánk a kezdetektől...
Kapuváron 1550-től lelhető fel az iskolázás első nyoma. 1689-től már az itt tanítók nevét is ismerjük. Az első, egy tantermes, egy tanítós iskolától hosszú út vezetett a város mai iskolastruktúrájának kialakításáig. Ma három általános iskola, zeneiskola, szakmunkásképző intézet és gimnázium szolgálja az oktatás ügyét.
E fejlődési folyamatba iskolánk "ősi" intézménye a Magyar Állami Királyi Polgári Fiú- és Leányiskola 1884-től lépett be, s 1948-ig töretlen hittel teljesítette hivatását: az elemi iskolánál magasabb szintű műveltség, a haladó polgári értékek és a magyarságtudat gondolatának terjesztését. Az induló polgári iskola kezdetben magában foglalta a szervezett tanoncoktatást is.
Az általános iskolák létrejöttével, s az államosítással egyidőben Kapuváron négy általános iskola szerveződött: a volt R.k. Fiúiskola 291 tanulóval és 10 nevelővel; a volt R.k. Leányiskola 363 tanulóval és 10 nevelővel, a volt polgári iskola 359 tanulóval és 10 nevelővel, valamint a volt gartai R.k. Elemi iskola 340 tanulóval és 9 nevelővel. 1949-től a volt gartai iskolát és a volt polgári iskolát II.sz. Állami Általános Iskola néven integrálták (a másik két iskolából lett az I.sz. iskola), s mintegy 30 éven át ez jelentette a város alapfokú iskolahálózatát. 1980-ban létesült Kapuvár harmadik általános iskolája.
Iskolánk a polgári iskolától, mint elődintézménytől kitűnő indíttatást örökölt, melyből céljaink és feladataink megfogalmazásakor, az általunk képviselni és átszármaztatni kívánt értékek felvázolásakor büszkén meríthetünk. 1959-től ebben az iskolában működött az úgynevezett "kisegitő" osztály is, egészen 1995-ig. Az 1973/74. tanévtől Hövej község iskoláját csatolták hozzánk, ettől kezdve a höveji felső tagozatos tanulók Kapuvárra járnak, az alsó tagozatosok a településen üzemelő tagiskolában tanulnak (Az első időszakban 1-4., a közoktatási törvény megjelenése óta pedig 1-3. összevont tanulócsoportban).
1984-ben iskolánk felvette Pátzay Pál szobrászművész nevét.
A polgáriskolai múlt mellett ez a másik meghatározó eleme gondolkodásunknak, vagyis a névadó művészi öröksége és példája. S a harmadik ilyen tényező maga Kapuvár, a szülőföld.Ennek múltja és jelene megismertetésével, megszerettetésével gondoljuk kialakítani tanulóinkban azt a kötődést, mely szükséges ahhoz, hogy tanítványaink hasznos tagjaivá váljanak hazánknak.
Az 1980-ban átadott új, lakótelepi iskola indítása csak kis mértékben befolyásolta iskolánk tanulólétszámát és tantestületének összetételét. S bár az 1980-as évek derekára egészségtelenül megnőtt a képesítéssel nem rendelkező nevelők aránya (a szakos ellátottság csupán 82 % volt), a helyzet 1990-től fokozatosan javult, s 1993-tól már tartósan 100 %-os iskolánkban a szakos ellátottság.
1991-től a térségben elsőként alkalmazzuk a belső vizsgák rendszerét.
1993-tól nyelvi tagozatos osztályokat működtetünk angol, 1996-tól pedig angol és német nyelvből. Tantestületünk különböző iskolafejlesztési munkálatokba kezdett, mára referencia-iskolája vagyunk a holland-magyar (CED-MPI) együttműködési projektnek. Iskolánkban került kialakításra az Országos Közoktatási Intézet (OKI) szolgáltató pontja (ami a megye általános iskolái között az egyetlen), ennek révén 1997 májusától rákapcsolódhattunk az Internet-hálózatra.
A 2F-nevű nemzetközi iskolaholding egyik pontjaként veszünk részt a fiatalok és a felnőttek államilag elismert, alapfokú illetve végzettséget nyújtó számítástechnikai képzésében. Modern nyelvi laboratóriumunk diákjainkon túl hasznos segítője a felnőttek nyelvvizsgára történő felkészítésének is.
Mint a megye egyik, úgynevezett szakmai műhelyiskolája, fogadjuk szakmai nyílt napon és továbbképzések keretében a környék pedagógusait. 1996 őszétől a felújított épületrész zsibongójában, az úgynevezett Minigalériában, folyamatosan szervezünk képzőművészeti kiállításokat |